"Knipati" Vasaras nometnē

IMG 0138 kopija

Jau ceturto gadu divas brīnišķīgas Zemgales folkloras kopas – Iecavas „Tarkšķi” un Ozolnieku „Knipati” – satikās bērnu vasaras nometnē „Tradicionālās kultūras vasaras skola”. Šogad tā notika Skaistkalnes vidusskolā no 12. līdz 17.augustam.

Nedēļas garumā bērni apguva divu dažādu latviešu tradicionālo mūzikas instrumentu spēli, mācījās dančus, apguva tradicionālo dziedāšanu, kā arī pilnveidoja dažādas amatniecības prasmes – lielākie celoja jostas, šuva darba tērpa linu brunčus, kala saktas, taisīja pastalas, mazākie cepa maizi, veidoja rotājumus gan sev, gan telpām. Katru vakaru atraktīvi pavadīja laiku – sacentās gumijlēkšanas turnīrā, baidījās spoku gājienā, cepa desiņas un spēlēja tautas bumbu, pārbaudīja savas zināšanas erudīcijas konkursā, savu plašo dziesmu pūru izrādīja „Dziesmu karos”.

Folkloras pulciņu nodarbību laikā ne vienmēr var pievērsties tradicionālās kultūras visām šķautnēm (dziedāšana, muzicēšana, amatniecība, danči), kā arī skolotājs ne vienmēr var rast pietiekošus iekšējos (viens cilvēks nevar prast visu) un ārējos (skolām parasti nav materiālu amatniecībai, arī mūzikas instrumentu pieejamība ir ierobežota, bet visvairāk trūkst laika individuālam darbam) resursus, lai iedotu bērnam maksimālo iespējamo. Tradicionālās kultūras nometnes ir pierādījušas sevi kā lielisku modeli, kad bērniem un jauniešiem ir iespēja darboties pieredzējušu, Latvijā sevi pierādījušu un atzītu tradicionālās kultūras skolotāju vadībā. Bērniem ir iespēja nedēļu pavadīt savu domubiedru pulkā, neformālā atmosfērā, faktiski “dzīvot” tradicionālajā kultūrā. Ir laiks un iespējas nesteidzīgi pievērsties seno amata prasmju apguvei. Ja ikdienā starp daudzajiem pulciņiem un  sporta treniņiem bērns varbūt nespēj rast sevī spēku vai interesi spēlēt kādu mūzikas instrumentu, tad nometnē tas viņam jādara noteikti. Un pamēģinot šī interese rodas un nostiprinās. Bērni, kuri pabijuši šajās nometnēs un darbojas folkloras kopās, rada daudz lielāku interesi savos klasesbiedros un aicina tos pievērsties tradicionālajai kultūrai, mūzikai iesaistoties folkloras nodarbībās. Folkloras kopas „Knipati” un „Tarkšķi” aug ne vien skaitliski, bet aug arī bērnu spējas un prasmes!

PALDIES visiem nometnes dalībniekiem par pozitīvām emocijām! PALDIES skolotājiem par milzīgajām darba spējām un atdevi! PALDIES vecākiem par atbalstu – gan finansiālo, gan emocionālo!

Lai pozitīvām emocijām pieliets un katram pašam iekšējiem panākumiem bagāts mūsu Jaunais 2019./2020.mācību gads!

 

„Knipatu” vadītāja Inese Mičule

 

 

Dažas „pērles” no dzīves nometnē:

  • Pirmā diena. Dodamies ēst. Lai ātrāk noskaidrotu, kuri starp visiem ir veģetārieši, jautājam, lai tie paceļ rokas. Saprotam, ka pacelto roku skaits ir lielāks, kā nometnei pieteikto veģetāriešu skaits. Jaunākajiem skaidri jautājam: „Vai tu ēd gaļu?”; starp roku-pacēlušajiem kāds atbild: „Es neēdu gaļu, tikai karbonādi!”
  • Dziedāšanas stundā visi iesildām balsis, tiekam galā ar mēles mežģiem, spēlējam spēles balss atvēršanai, nu beidzot gatavi dziedāt. Tiek izdalīti dziesmas vārdi un uz ko viens no dalībniekiem sašutumā jautā: „Ko? Mēs tagad arī dziedāsim!?”
  • Skolotājai Jautrītei viens no bērniem (3 gadi) aizklīst. Jautrīte atrod savu atvasi un satraukta jautā: „Ko svarīgi ir izdarīt, ja Tu ej prom?”; Kārlītis nopietni apdomājas un atbild: „Jāpačurā!?”
  • „Mēs bijām ritmos pie Jautrīša!” Cāļu grupa saka pēc nodarbības pie skolotāja Renāra.
  • Viena no dalībniecēm kādam puikam pie pusdienu galda lika novilkt cepuri, jo „Tev blakus sēdēs Kristīne!” (Kristīne ir Iecavas „Tarkšķu” vadītāja)
  • Vijoles stunda iesācēju grupai. Nodarbības vidū visi vijolnieki izstaipās, lai varētu visu atsākt ar jaunu sparu. Pirmais pieceļas Roberts un nopietnā, labi nostādītā balsī saka: „Atalgojums nāk ar darbu! Turpinām!”
  • Viena no dalībniecēm ceturtdienas vakarā saka otrai, kura jau no garās nedēļas pārgurusi: „Būsim kā karavīri – mums jāizpilda misija līdz galam!”

Foto: Sandis Karelis

IMG 0162 kopijaIMG 9790 kopija IMG 9737 kopija IMG 9912 kopijaIMG 9751 kopijaIMG 0142 kopija