Tupus, rāpus un dejas solī – bet joprojām matemātika?

 

 


Šajā mācību gadā Ozolnieku vidusskolā tiek īstenots Erasmus + KA1 projekts pedagogu mobilitātes un tālākizglītības veicināšanai.

Oktobrī uz 6 dienu tālākizglītības kursiem Nīderlandē, pilsētā Omenā, bija matemātikas skolotāja Sigita Krauze, lai apgūtu jaunas, radošas matemātikas mācīšanas metodes un pieejas.

Jau kursu nosaukums “Matemātika un kustība”, kā arī kursu programmas apraksts un bildes lika noprast, ka šeit nebūs runa par tradicionālām matemātikas metodēm un pieejām.

Apkopojot pirmās domas un sajūtas, skolotāja Sigita atzīst, ka bija jāiziet no savas tik ierastās, pazīstamās profesionālās komforta zonas un jāpaskatās uz matemātiku un matemātikas stundu citādāk. Un pašiem pedagogiem viss arī bija jāizmēģina un beigās jāizveido matemātikas stundas plāns ar jaunapgūtājām metodēm, kas pēc tam ar kolēģiem no citām valstīm bija arī praktiski jāizmēģina.

Kāda tad ir šī atšķirīgā vai neierastā matemātikas stunda?

Stunda sākas ar nelielām iesildīšanās aktivitātēm, telpas sagatavošanu matemātikai, balstītai uz kustību. Un tad pāriet jau pie nākamā stundas posma, kad kādas matemātiskās tēmas apguvei tiek izmantots ritms, deja, ornaments, ķermenis, visdažādākās un reizēm arī gana izaicinošas pozas, kā arī dažādi palīglīdzekļi, piemēram, gumijas, lentas, virves, lego klucīši, puzles u.c., lai veicinātu dziļāku matemātikas izpratni. Un, protams, neiztrūkstošs un ļoti svarīgs posms, kas arī ir aktualizēts jaunajās topošajās mācību programmās Skola2030 – tā ir atgriezeniskā saite, analizēšana, secināšana – kāda nozīme un jēga tam, ko un kā mācās, piemēram, kā kustība ir saistīta ar matemātiku, kā tas palīdz apgūt un izprast matemātiku.

Pēc skolotājas Sigitas domām šāda pieeja īpaši noderīga varētu būt tiem skolēniem, kuriem ir grūtības matemātikas apguvē. Taču šīs metodes lieliski var integrēt jebkurā klasē un matemātikas līmenī. Bet neizpaliek jautājums, uz kuru skolotāja arī zina atbildi: “Vai pie šī brīža mācību procesa formas un programmas, kā arī resursiem, piemēram, telpu pieejamības, tas ir iespējams - regulāri stundās integrēt kustību visdažādākajās tās izpausmes formās?”

Taču vienmēr ir iespēja tiekties uz ideālo stundu.

Un ne tikai – šādi kursi sniedz skolotājam arī jaunu motivāciju, jaunas izjūtas, pieredzi, citādu skatījumu uz savu priekšmetu, arī valodas un komunikācijas prasmes (kursi notika angļu valodā).

Sagatavoja projekta koordinatore

Irita Semane